Program
Forbrukerentreprise

14.00 – 14.30 Generelt om avtaler. Tilbud og aksept

  • Det er ikke nødvendig med avtale om håndverkerens tilbud er akseptert
  • Håndverkeren er den profesjonelle og har alt ansvar for dokumentasjon
 

14.30 – 15.00 Grunnleggende om forbrukerentreprise

  • Borettslag og sameiet er ikke forbruker
  • De som ikke skal benytte tjenesten til seg og sin familie er «proff»
  • Når oppdragsgiver ikke er forbruker anbefales NS 8406
  • Håndverkerens plikt til å veilede og bistå forbrukeren
 

15.00 – 15.30 Kontrakter som kan benyttes

  • Ved ny bolig – Blyggblanketter 8425 – 8429 alt etter typer prosjekt
  • Ved arbeide på eksisterende bolig – Byggblankett 3401 eller 3402
  • Hvordan utforme tilbud hvor kontrakt ikke er nødvendig
 

15.30 – 15.45 Kaffepause

 

15.45 – 16.15 Fremdrift, avtale om dagmulkt, varsel om endringer/tillegg

  • Rutiner for varslinger om tillegg/endring
  • Kvaliteter og håndverkerens ansvar for å velge de beste løsninger
  • Bevis for at tillegg/endringer er varslet eller løsning er frarådt
  • Løpende fakturering
 

16.15 – 16.45 Garanti, fakturering, regningsarbeider

  • Ved ny bolig plikter utførende å stille garanti under utførelse 3 eller 5 %
  • Ved ny bolig skal utførende stille 5 % garanti i 5 år
  • Fakturering ny bolig/fritidseiendom
    • Når forbrukeren eier tomten; Kan fakturere 90 % av utført
    • Når utbygger eier tomten; Betaling ved overtagelse
    • Tilleggsarbeidet kan alltid faktureres 100 % når utført
  • Fakturering på eksisterende bolig/fritidsbolig:
    • 90 % av utført på faktureringstidspunktet
 

16.45 – 17.15 Betaling, stans, overtagelse og sluttfaktura

  • Håndverkeren har rett til å stanse dersom betaling ikke skjer som avtalt
    • Forutsettes at stansen håndteres korrekt
    • Stans er håndverkeren viktigste forhandlingskort
  • Håndverkeren har ansvaret for å dokumentere når han er ferdig
    • Ved ny bolig må det alltid foreligge en formell protokoll fra overtagelse
    • På visse vilkår kan det foretas en ferdigbefaring som stanser dagmulkten, men hvor forbrukeren ikke får tilgang til boligen før sluttfakturaer en betalt
  • Håndverkeren har ikke rett på betaling for hele oppdraget før han har utstedt en sluttfaktura
 

17.15 – 17.45 Innsigelser til sluttfaktura, reklamasjoner og motkrav

  • Forbrukeren kan reklamere på sluttfakturaen innen en måned
    • For seint mottatt innsigelse og motkrav kan avvises på formelt grunnlag
  • Dagmulkt og krav om erstatning
  • Ett-års befaring
  • Reklamasjoner
    • Må være reklamert senest innen 2 måneder fra de kunne vært reklamert
    • Må være reklamert ine 5 år fra overtagelse
    • Reklamasjoner KAN være foreldet tre år etter overtagelse
 

17.45- 18.00 Oppgaver med praktisk relevante problemstillinger